GOVERNMENTAL BRANDING AS STRATEGY TO BUILD PUBLIC'S TRUST, LOYALTY, AND PARTICIPATION

Bambang Sukma Wijaya

Abstract


Increasing public expectations requires government institutions to improve themselves. Like a brand, the government needs a unique, structured, and integrated strategy to focus more on the target. However, the main problems in communicating government-related values ​​are trust, loyalty, and participation. This challenge is usually due to the perception, reputation, and credibility constraints of the parties involved in government affairs. Thus, Governmental Branding is an effort by the government or government-related institutions to gain and increase public trust, participation, and loyalty through communication, activation, and amplification of governmental values related to citizens' needs, aspirations, problems, and interests. This article proposes how governmental branding can be systematically built to form a good perception, affection, and impression of government and its attributes to help communicate governmental values ​​well and reduce constraints and adverse effects. There are various dimensions and aspects related to governmental branding, namely 1) Behavioral Dimensions (ranging from public awareness to loyalty), 2) Managerial Dimensions (ranging from governance to efficiency), 3) Physical Dimensions (ranging from distinctive identity signifiers to resources and environmental issues), 4) Relational Dimensions (ranging from public relations to the private sector), 5) Sociocultural Dimensions (ranging from philanthropic efforts to community development), 6) Representational Dimensions (ranging from communication and dialog to constructive narratives), 7) Financial Dimensions (ranging from investment perception to debt), and 8) Political Dimensions (ranging from policies to political trust).

 

GOVERNMENTAL BRANDING SEBAGAI STRATEGI UNTUK MEMBANGUN KEPERCAYAAN, LOYALITAS, DAN PARTISIPASI MASYARAKAT

Ekspektasi publik yang semakin meningkat terhadap kinerja pemerintah saat ini membuat lembaga-lembaga pemerintahan dituntut untuk berbenah diri. Layaknya sebuah merek, pemerintahan pun membutuhkan strategi yang unik, terstruktur, dan terpadu agar lebih fokus dan tepat sasaran. Namun, problem utama dalam mengomunikasikan nilai-nilai terkait pemerintahan kepada publik adalah kepercayaan, loyalitas, dan partisipasi. Hal ini biasanya dikarenakan adanya kendala persepsi, reputasi, dan kredibilitas dari pihak-pihak yang terlibat dalam urusan pemerintahan tersebut. Karena itu, Governmental Branding dapat didefinisikan sebagai upaya yang dilakukan pemerintah atau lembaga terkait pemerintahan dalam meraih dan meningkatkan kepercayaan, partisipasi, dan loyalitas publik dalam menjalankan program dan aktivitas pemerintahan melalui komunikasi, aktivasi, dan amplifikasi nilai-nilai pemerintahan yang berkaitan dengan kebutuhan, aspirasi, problem, dan kepentingan warga. Artikel ini mengusulkan bagaimana governmental branding dapat dibangun secara sistematis untuk membentuk persepsi, afeksi, dan kesan atau tanda jejak yang baik terkait pemerintahan dan atribut-atributnya sehingga membantu dalam mengomunikasikan nilai-nilai governmental dengan baik dan mereduksi kendala-kendala dan efek negatif. Ada berbagai dimensi dan aspek terkait governmental branding, yakni 1) Dimensi Perilaku (mulai dari kesadaran publik hingga loyalitas), 2) Dimensi Manajerial (mulai dari  governance hingga efisiensi), 3) Dimensi Fisikal (mulai dari penanda identitas distingtif hingga sumberdaya dan isu lingkungan), 4) Dimensi Relasional (mulai dari relasi-relasi publik hingga sektor swasta), 5) Dimensi Sosiokultural (mulai dari upaya-upaya filantrofis hingga pengembangan masyarakat), 6) Dimensi Representasional (mulai dari komunikasi dan dialog hingga narasi-narasi konstruktif), 7) Dimensi Finansial (mulai dari persepsi investasi hingga pengelolaan utang), dan 8) Dimensi Politis (mulai dari pengembangan produk-produk kebijakan hingga amanah politik).

 

To cite this article (7th APA style):

Wijaya, B. S. (2018). Governmental Branding as Strategy to Build Public's Trust, Loyalty, and Participation. Journal Communication Spectrum: Capturing New Perspectives in Communication, 8(2), 232-255. http://dx.doi.org/10.36782/jcs.v8i2.2152

Keywords


Governmental brand; Government products; Governmental values; Citizen; Stakeholder

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.


Indexed by:

http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/sinta-333_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/doaj_120_02 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/base_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/smalllogo_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/ebsco_120http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/crossref_120. http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/admin/googlescholar_logo_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/wcd_120http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/admin/garuda1_120_01 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/admin/neliti-blue_02_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/wroad_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/news-217_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/scilit_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/onesearch_1_160 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/mas_176

Archived in:

http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/imperial_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/aut_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/leiden_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/t_lib_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/bu-lib_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/m_libraries_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/565_2_120 http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/harvard_lib_120

Listed in:

http://journal.bakrie.ac.id/public/site/images/bambang/iamcr_120

INTERNATIONAL ASSOCIATION FOR MEDIA AND COMMUNICATION RESEARCH